Over de psalmen. Uitweidingen 110-117

In deze bundel met vertalingen van de Enarrationes in Psalmos 110- 117 becommentarieert en bespreekt Augustinus vers voor vers een groep halleluja-psalmen. Deze psalmen ontlenen hun naam aan het Hebreeuwse woord halleluja, dat ‘Prijs de Heer!’ betekent. Voor Augustinus brengen deze psalmen één van zijn belangrijke spirituele boodschappen over: wees niet hoogmoedig, maar nederig. Richt je aandacht niet op jezelf, maar op het hogere, op God. Prijs de Heer.

Deze psalmuitweidingen heeft Augustinus waarschijnlijk als preek gehouden in de eerste week van de paastijd. Ze zijn in het bijzonder gericht op neofieten, nieuwelingen in het christelijk geloof, die tijdens de paaswake waren gedoopt. Augustinus onderricht hen dus nog verder in het geloof. Al denkend en formulerend zoekt Augustinus in deze uitweidingen naar diepere inzichten. De uitweidingen zijn voorbeelden van spiritueel denken en beleven. Daarin toont Augustinus zich voor hen en ook voor ons een spiritueel leidsman.

Elk uitweiding bij deze psalmen wordt voorafgegaan door een vertaling van de psalmtekst zoals die door Augustinus werd gelezen.

Over de psalmen. Uitweidingen 110-117 [Enarrationes in Psalmos 110-117] / Aurelius Augustinus; ingeleid, vertaald en van aantekeningen voorzien door Joost van Neer, Martijn Schrama O.S.A. en Anke Tigchelaar. – Eindhoven: Damon, Utrecht: Augustijns Instituut, september 2020.- 144 p.; hardback met leeslint; € 24,90

U kunt het boek ook bestellen bij Uitgeverij Damon of via het Augustijns Instituut Utrecht. Als u bestelt via dit instituut, kunt u dat doen door:
€ 24,90 over te maken naar IBAN: NL 55 INGB 0000 265392 t.n.v. Augustijns Instituut. (voor bestellingen buiten Nederland: BIC: INGBNL2A) o.v.v. “4552-Over de psalmen” met uw naam en adresgegevens. Uw bestelling wordt dan zonder verdere kosten per post thuisbezorgd.